Alla inlägg under oktober 2009

Av Gizmo - 27 oktober 2009 08:47

Önskar alla jag känner en trevlig allahelgons dag och vi tänker på de som inte längre finns hos oss!


Wheaten kramar,


Gizmo.



 

Av Gizmo - 24 oktober 2009 17:00

Hejsan alla glada,


Matte och jag har varit hoss uppfödarmatte Sofe och mamma Stina. Vi har inte träffat dem på ett tag nu och vi gillar så mycket att göra saker ihop. Vi kom fram och jag och mamma fick hälsa först och busa av oss innan vi skulle göra lite andra saker. De tog kort på oss när vi for runt i trädgården med full fart. Sedan fick vi åka bil ett litet stycke och göra något som kallas för uppletande. Jag har aldrig testat på detta så matte trodde inte det skulle gå något vidare bra. Först gjorde Sofie och matte upp en korridår så det skulle bli som en liten ruta. Först ut att hitta sakerna de gömt var mamma Stina. Hon trodde det vra spårdags och for iväg som en raket i skogen...men hon gick tillbaks och markerade var sakerna var men hämtade dem inte. Vi fick göra om det och nu gick det bättre..men Stina vill hellre gå ett sår än lta upp saker det såg man. Efter en stund var det min tur....Jag gillade inte diskborsten som matte tyckte vi skulle testa först. Jag gick i mamma Stinas spår och fattade inte alls vad det hela gick ut på. Vi testade en annan tyg grej men inte den heller lockade. Matte och Sofie märker att jag inte alls är peppad på saker att leta upp så de fick spela över så att jag tyckte att de var värda att leta upp. Matte spelade över så pass att hon drattade på baken i skogen och skrattade..det gillade jag...mera sådat i skogen matte..heheheh  Det tog inte många gånger förräns jag fattade att jag skulle leta upp saken och komma tillbaks med de så jag kunde byta den mot gott godis. Sofie och matte var mycket nöjda med mig eftersom detta var min första gång. DUKTIGA GIZMO !!!


Sedan var det dags för lite Wheatenbus is skogen..oj vad vi for över ris och stenar...Matte och Sofie vart fika sugna så vi åkte hem och drack te och år Sofies goda hembakade bröd...mums.. Medans matte och Sofie fikade så var mamma Stina och jag ute och busade ..oj vad bus jag fick den här dagen..Jag vart helt lugn så jag sov hela vägen hem i bilen och husse mötte oss vid gatan och jag vägrade gå upp från min mysiga uppvärmda bur.


Tack Sofie och Stina för en rolig och givande hunddag och hoppas vi ses snart igen för nya upptåg!!


Ha det gott och vi hörs igen,

Gizmo.




 

 

 



Av Gizmo - 18 oktober 2009 14:30



Hej igen,


Vi var i Malingskog i dag. Det var en sådan härlig höstdag så matte och lillhusse Lucas ville gå en lång tur med mig....visst vill jag det ..hehehe . Vi gick ända ner till sjön sommen och jag ville ta mig ett dopp. Jag tyckte inte alls det var lallt och blåsigt nere vid sjön. Sedan fick jag hoppa lite över naturliga hinder som finns i skogen , tex. stockar och stenar. Sedan var det hemmåtfärd igen och mys med brasa och gott fika. Trevlig söndag!!


Ha det gott tills vi hörs igen,


Gizmo.


 


         

Av Gizmo - 16 oktober 2009 13:15

Hejsan igen,


Måste skriva om min promenad med Rajja och Emma. Var så kul att träffa mina kompistjejer igen. Vi gick på en långpromenad fram till stallet här i stan. Vi fick springa lösa för det är ett skogsparti innan man kommer fram till hästhagarna. Två hästar stod framme vid staketet så jag gick fram och nosade på en fin, snäll svart häst. Sedan följde de efter oss i hagen och vi sa hejdå. Väl hemma så var jag helt slut. Men bara tills jag vilat upp mig en liten stund för sdean var det dags för nya äventyr.


Vi hörs igen,


Gizmo.


   

 

Av Gizmo - 14 oktober 2009 23:44

Hejsan,


Jag kom på att jag glömt att skriva om handlerkursen matte och jag gick två dagar i augusti and två dagar i september. Vi åkte till Jönköpings hunddagis och tränade för fulla muggar utomhus med massor av olika hundar. Kursledaren var  Gerrhard O Shea. Matte tyckte kursen var mycket jobbig både för hund och människa. Men nu i efterhand så ser matte att hon lärt massor ..både hur man visar upp hund och hur man skall röra sig för att " ÄGA" i ringen. Allt hänger på attityd och samspelet mellan hund och människa.


Här är lite foton från kursen...


HA DET GOTT TILLS VI HÖRS IGEN,


Gizmo.


 


 


 


 



Av Gizmo - 12 oktober 2009 21:27

Allmänlydnaspasset Svenska Brukshundsklubben


Moment

Kvarsittande med störning 1-2 min        Mycket väl genomfört

Möte med hundar på naturstig               Mycket väl genomfört

Sitta tyst i bil med störning                   Mycket väl genomfört

ca 5 m utanför

Gå fint vid sidan eller bakom                  Mycket väl genomfört

Hantering, Visitation                              genomfört

Inkallande utan störning                         Mycket väl genomfört

Inkallande med störning                         väl genomfört

Stoppkomando                                      


Behöver träna mer

Passivitetskontroll                                 Väl genomfört                           

Nosaktivering                                        Mycket väl genomfört                                   

Valfritt moment                                     Mycket väl genomfört

( På komando, sitt - ligg - sitt upp         

vid sidan av hundföraren.)



   

Av Gizmo - 11 oktober 2009 11:16

Hejsan alla glada,


Jag vill här berätta lite om vår andra gullegris Prins. Han är ett virvelmarsvin på 2 år och att stjäla hans hö är min favoritsyssla just nu. Vi hälsar gärna på varandra genom burgallret. Men att hälsa i det fria kan vi inte...jag gillar att jaga..hehehe


Här är en bild på vår Prins.


Ha det gott tills vi hörs igen,


Gizmo.


 

Av Gizmo - 10 oktober 2009 13:45

Hejsan i höstvädret,


Jag och matte var i skogen idag. Vi hade tänkt att träna lite personspår men så hörde vi skott i skogen och ja visst ja --jakten har ju börjat ...ingen bra idé att träna då. Vi tittade på alla vackra färger som pryder träden nu och andades den fina höstluften och fick oss en grusvägspromenad istället. Så klart tog vi lite kort ...


Håll till goda och njut.


Vi hörs snart,


Gizmo.


 


   


Ovido - Quiz & Flashcards